Het bouwproces

De eerste van de vele gedenkwaardige reizen die u als eigenaar maakt is het bouwproces van uw motorjacht. Tijdens een tewaterlatingsceremonie zei een eigenaar: “Het creëren van het nieuwe motorjacht is net zo leuk als met de boot varen”.

Het begin van
de reis

Na het eerste contact ontmoeten Auke van der Werff en de koper elkaar persoonlijk. Dit gaat vaak samen met een rondleiding door de werf, zodat de potentiële eigenaar een blik achter de schermen krijgt. Tijdens de rondleiding kunnen ze ook even kennismaken.

Dit is met recht het begin van een reis. Ideeën en inspiratie, wensen en behoeften van de klant worden gedeeld, tekeningen worden gemaakt en aanpassingen worden doorgevoerd. Dit proces loopt over meerdere vergaderingen tot een wederzijdse overeenstemming is bereikt; het contract kan worden getekend.

Een droom in wording

Op basis van de wensen van de klant maakt de tekenafdeling gedetailleerde 3D tekeningen van het interieur en het exterieur van uw nieuwe schip als referentie voor het verdere verloop van de bouw. Als de laatste details zijn goedgekeurd en iedereen tevreden is, pas dan kan het definitieve ontwerp in productie worden genomen.

Het bouwen
van de romp

Nadat de stalen platen gesneden zijn, kan de kiel geplaatst worden en de romp gevormd worden. Dit is het begin van het in elkaar zetten van de ingewikkelde puzzel van duizenden onderdelen. Volharding Staveren Shipyard maakt de rompen op eigen werf en heeft hiervoor uitstekende lassers tot haar beschikking die bijzonder strakke rompen maken.

Gridstralen en schilderwerk

Na het stralen van al het staalwerk wordt het epoxy verfsystem volgens specificaties van de leverancier aangebracht, Hiermee is de romp perfect geconserveerd. Vervolgens wordt er plamuur aangebracht om een perfect gladde ondergrond te garanderen. Pas dan is de ondergrond klaar om te spuiten.

Installatiewerk

De grote componenten zoals motoren en stabilizers worden als eerste voorzichtig in de romp geplaatst. Dit voorkomt beschadigingen in een later stadium.

Technische onderdelen

Alle montagepijpen en leidingen worden in de romp gelegd en de eerste 10 km perfect strak kabelwerk wordt met de hand gelegd.

Interieur

De interieurdelen worden custombuilt gemaakt in onze meubelfabriek. Volharding Staveren Shipyard werkt met topkwaliteit houtsoorten (teak, corian) en andere hoogwaardige materialen. Daarna worden de interieurdelen door onze vakmensen gemonteerd. De contouren van het interieur in de boot worden nu zichtbaar.

Stoffering

Er worden hoge eisen gesteld aan de stoffering van een boot. Het moet tegen een stootje kunnen, slijtvast zijn en makkelijk schoon te houden. Volharding Staveren Shipyard werkt daarom samen met de top van de  Nederlandse stoffeerders en gebruiken uitsluitend de beste stoffen en ledersoorten.

Roestvast dekbeslag

Om de zeegaande Sturiërs en Dutchmans optimaal tegen zout water te beschermen is al het RVS dat buiten gebruikt wordt van de hoogste kwaliteit en wordt het door RVS-specialisten verwerkt.

Synthetische teakdekken

Volharding Staveren Shipyard gebruikte synthetische materialen voor haar teakdekken. Deze dekken zijn bijzonder onderhoudsvriendelijk en minder belastend voor het milieu.

Tewaterlating

Het is tijd voor het champagnemoment! Dit is een fantastische dag voor iedereen die betrokken was bij het project. Na 14 maanden van hard werken wordt het nieuwe motorjacht feestelijk te water gelaten.

Testen en de eerste proefvaart

Een motorjacht van Volharding Staveren Shipyard is een modern schip met veel apparatuur. Omdat de techniek nieuw geïnstalleerd is, moet de alles grondig getest worden; van motoren, elektrische installaties, stabilizers tot navigatieapparatuur.

De eerste reis

Het is zover: het unieke resultaat van de vruchtbare samenwerking tussen eigenaar en werf – het nieuwe motorjacht – is klaar voor haar eerste reis. De eigenaar kan zich eindelijk voorbereiden op de eerste reis, de “maidentrip”.

De crew van Volharding Staveren Shipyard zet zich volledig in voor úw reis!

Builder of Sturiër and Dutchman Yachts

Blog